دوشنبه ۰۳ اردیبهشت ۰۳

اهميت خوردن نمك پيش از غذا خوردن

۱۷۸ بازديد

آيا بايد از مصرف نمك طبيعي پرهيز كرد يا نمك همچنان از نيازهاي ضروري بدن انسان است و اگر در خوردن آن امساك شود بايد شاهد امراض ديگر باشيم؟

امروزه بخشي از دليل علمي چرايي توصيه به خوردن “نمك” در ابتداي غذا مشخص شده كه در اين مطلب به توضيح آن پرداخته‌ايم.

آيا بايد از مصرف نمك طبيعي پرهيز كرد يا نمك همچنان از نيازهاي ضروري بدن انسان است و اگر در خوردن آن امساك شود بايد شاهد امراض ديگر باشيم؟

 

جالب اينكه بدانيم بيشتر مردم اروپا در پي تهيه نمكهاي طبيعي هستند و گرانترين نمك(Salt) در آنجا نمك طبيعي است.

بهترين نمك طبيعي متعلق به معادن نمك ايران است و اتفاقاً نمك كاني ايران در سمنان و جهرم به‌سبب دارا بودن لايه‌هايي از آهن و مس نيازهاي ديگر بدن ما را هم تأمين مي‌كند.

روايات متعددي بر فوايد نمك در درمان و حفظ صحت گواهي مي‌دهند؛ حضرت رسول(ص) فرمود: يا علي! در اول و آخر طعام، نمك بخور كه هر كه چنين كند خداي تعالي دفع كند از او هفتاد نوع از انواع بلا را كه آسانترين آنها خوره (جذام) باشد و عافيت دهد از جمله بلاها كه از جمله آنها باشد ديوانگي، پيسي، درد گلو، دندان و شكم.

امروزه بخشي از دليل علمي چرايي توصيه به خوردن نمك در ابتداي غذا مشخص شده است؛ آب دهان (بزاق) از چشمه‌هايي به‌نام غدد بزاقي جاري مي‌شوند كه هرچه با غذا مخلوط شوند، غذا زودتر از گلو پايين مي‌رود و زودتر هضم مي‌شود لذا ورود نمك به دهان پيش از شروع غذا خوردن، غده‌هاي اطراف دهان را تحريك مي‌كند و به ترشح آنها سرعت مي‌بخشد، از اين رو، غذا را زودتر هضم و براي فرو بردن حاضر مي‌‌كند.

امام باقر(ع) نيز در بيان خواص نمك فرمود: در نمك شفاي هفتاد نوع از انواع دردهاست و اگر مردم بدانند كه چه منفعتها در نمك است مداوا نكنند خود را مگر با نمك كه حق‌تعالي فرمودند وحي شد به موسي(ع) كه “امر كن قوم خود را كه افتتاح و اختتام كنند به نمك و اگر نكنند به بلايي مبتلا شدند ملامت نكنند غير از خود را”.

درباره چرايي لزوم مصرف نمك در انتهاي غذا نيز بايد گفت خوردن نمك پس از صرف غذا، غدد بزاقي(Salivary glands) را تحريك مي‌كند و باعث زياد شدن آب دهان مي‌شود بنابراين، انسان ناگزير به فرو بردن يا بيرون كردن آن از دهان مي‌شود كه در هر دو صورت، چربي يا غذاي باقي‌مانده در دهان و بين دندان به‌همراه آب دهان برطرف مي‌شود.

در روايت ديگري آمده است كه حضرت رسول(ص) را در اثناي نماز عقربي گزيد؛ حضرت نعلين بر او زد و او را كشت و فرمود “خدا لعنت كند تو را كه نه نيكوكار را مي‌گذاري و نه بدكار را مگر آنكه او را آزار مي‌رساني” پس نمك سائيده طلبيد و بر موضع عقرب‌گزيده ماليد و فرمود “مردم اگر منفعت هاي نمك را بدانند محتاج به ترياق فاروق و غير آن نشوند”.

همچنين امام صادق(ع) فرمود: هر كه لقمه اول را نمك بپاشد و بخورد رو به توانگري مي‌آورد.

 

اهميت خوردن نمك پيش از غذا خوردن

اهميت خوردن نمك پيش از غذا خوردن

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.