پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

راههاي اصلي انتقال ايدز

۱۶۵ بازديد

ايدز يك بيماري است كه شايد اطلاعات زيادي درباره ي آن نداشته باشيم. به همين دليل و به بهانه روز جهاني ايدز مي خواهيم شما را با نكات مهمي كه بايد درباره ايدز و HIV بدانيد آشنا كنيم.

۱- علت ايدز، HIV است.

ايدز به دليل HIV كه ويروس نقص ايمني انسان است و به سيستم ايمني بدن آسيب مي رساند به وجود مي آيد. بدن افراد مبتلا به ايدز ضعيف مي شود چون توان مقابله با بيماري را ندارند. فرد در صورت درمان نشدن، نهايتا خواهد مرد. درماني براي HIV وجود ندارد اما راه هايي وجود دارد كه مي توان با استفاده از آن ها، علائم را كاهش داد طوري كه حتي افراد مبتلا نيز مي توانند زندگي سالمي داشته باشند.

 

۲- شروع ايدز مي تواند ۱۰ سال طول بكشد.

شروع ايدز از زمان آلوده شدن به ويروس HIV، مي تواند تا ۱۰ سال طول بكشد. بنابراين فرد آلوده به HIV ممكن است تا سال ها ظاهري سالم باشد و خود نيز احساس سلامت كند. اما اين فرد در اين دوران نيز مي تواند ويروس را به شخصي ديگر منتقل كند. داروهاي جديد مي توانند به فرد كمك كنند براي مدت زمان بيشتري سالم بماند، اما با اين حال فرد همچنان مبتلا به HIV است.

۳- HIV از طريق مايعات بدن آلوده به HIV فرد مبتلا منتقل مي شود.

HIV از طريق رد و بدل شدن هر گونه مايعات بدن آلوده به HIV منتقل مي شود. انتقال در تمام مراحل بيماري مي تواند صورت بگيرد. ويروس HIV در اين مايعات بدن وجود دارد: خون، اسپرم (و مايعات قبل از انزال)، ترشحات واژن، شير مادر.

۴- HIV بيشتر از طريق روابط جنسي منتقل مي شود.

HIV بيشتر از راه هاي جنسي انتقال پيدا مي كند. دليلش هم اين است كه در روابط جنسي هم مايعات و هم مسيرهاي باز به سمت بدن حضور دارند. دخترها مخصوصا به خاطر بافت واژينال خود، بيشتر در خطر آلوده شدن به HIV قرار دارند، چون نازك تر و حساس تر از خانم هاي بالغ هستند.

۵- افرادي كه دچار عفونت هاي منتقله از راه جنسي مي شوند، بيشتر در خطر HIV هستند.

افرادي كه دچار عفونت هاي منتقله از راه جنسي مي شوند، بيشتر در خطر ابتلا به HIV و همين طور انتقال آن به ديگران هستند. چنين افرادي بايد هرچه سريع تر، به دنبال درمان عفونت خود باشند و يا روش هاي ايمن تر نزديكي را امتحان كنند (استفاده از كاندوم) و همچنين شخص دوم را نيز از مشكل خود مطلع كنند.

۶- خطر انتقال HIV از راه جنسي را مي توان كاهش داد.

اگر افراد نزديكي نداشته باشند، خطر انتقال ويروس HIV مي تواند كاهش پيدا كند. همچنين استفاده از كاندوم و يا نزديكي بدون دخول نيز مي تواند خطر انتقال را كاهش دهد. تنها راهي كه مي توانيد كاملا مطمئن شويد انتقالي صورت نمي گيرد، اين است كه از هرگونه تماس جنسي پيشگيري كنيد.

۷- افرادي كه به خود مواد مخدر تزريق مي كنند، بيشتر در خطر آلوده شدن به HIV قرار دارند.

HIV زماني كه پوست بريده مي شود و يا با سوزني غير استريل به آن تزريق مي شود هم، ممكن است منتقل شود. ديگر مواردي كه باعث انتقال مي شوند، عبارتند از چاقو، تيغ و يا هر وسيله ديگري. افرادي كه به خود، مواد مخدر تزريق مي كنند و يا با مصرف كنندگان مواد مخدر نزديكي دارند بيشتر در خطر آلوده شدن به HIV قرار دارند.

۸- براي دريافت مشاوره و آزمايش، با يك مركز بهداشتي و يا مركز مخصوص ايدز و HIV تماس بگيريد.

هر كسي كه فكر مي كند مشكوك به آلوده شدن توسط HIV است، بايد حتما با مراكز مخصوص اين بيماري تماس بگيرد تا مشاوره و آزمايش دريافت كند.

۹- HIV با تماس هاي روزمره منتقل نمي شود.

HIV به واسطه ي اين موارد منتقل نمي شود: بغل كردن، دست دادن، تماس هاي معمولي روزمره، استفاده از استخر، صندلي توالت، استفاده از يك تخت مشترك، استفاده از بشقاب غذا، گزش حشرات و ديگر پشه ها، سرفه و عطسه كردن.

۱۰- هركسي به دلسوزي و حمايت نياز دارد.

تبعيض قائل شدن براي كساني كه مبتلا به ايدز هستند و يا در خطر ابتلا قرار دارند، نقض حقوق انسان ها است و به هيچ وجه كار شايسته اي نيست. تمام افرادي كه به HIV آلوده شده اند، شايسته دلسوزي و حمايت هستند.

 

راههاي اصلي انتقال ايدز

راههاي اصلي انتقال ايدز

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.